Publicerad: 2022-12-13

Senast uppdaterad: 2022-12-13

Senast ändrad av: Fagersta Ryttarklubb

Ridhusregler

Hjälm skall ALLTID bäras under all ridning med hakbandet knäppt.

Vid longering, tömkörning/släppa häst/löshoppning samt häst vid hand skall ALLA bära hjälm med hakbandet knäppt. För att longera/tömköra/släppa/löshoppning med häst i ridhuset måste du vara 18 år. (Ok om du är minderårig om du har vuxen ansvarig med god hästkunskap) Ingen av dessa aktiviteter får förekomma om barn rider i ridhuset. Kom då överrens tillsammans om tid/ev byte av ridhus.

Hästar som sparkar eller på annat sätt har svårt att hålla sig i styr, skall bära röd rosett i svansen för att varna andra ryttare. Gäller även vid träning.

Anläggningshyran och medlemsavgiften skall vara betald till föreningen innan man utnyttjar ridhusen samt utebanan. (Ingen skuld till föreningen)

Se till att vara klar i tid med din ridning innan ridskolan börjar sina ridlektioner. Gå ut ur ridhuset i tid.
Du anmäler din ankomst/utgång så att de som finns i ridhuset uppmärksammar dig innan du går in/ut.
Boka ridhuset vid ALL privatträning. Externa tränare ska godkännas av styrelsen.

Håll säkerhetsavstånd mellan ekipagen i ridhuset/ridbanan, minst en hästlängd mellan och i sidled minst 2 m.

Ridning med hörlurar FÖRBJUDET för säkerheten och för att höra andra hästar.

Vid enskild ridning gäller följande: Vid möte håll till höger, halt görs i mitten, skritta innanför spåret och aldrig i bredd. Ridning på spåret har företräde framför volter och diagonaler.

Häst som leds i ridhuset ska hållas innanför spåret, och du måste se upp och lämna företräde till övriga ekipage. Hästen ska bära träns.

Tömkörning/Longering sker EN i taget, prata med de andra som rider att det är OK.

Plocka ALLTID upp träck efter din häst i ridhuset och på parkeringen även du som åkt transport hit med din häst. Tänk på att tömma skottkärran då den är full.

Alla former av hindermaterial samt koner måste bäras undan direkt efter användning. Finns material framme måste allt återställas där det stod (ska då användas i ridskolans regi). Enbart träningsbommar ska användas.

Gäller även utebanan. Ska finnas bomfri del av utebanan.

Hoppning lördagar i stora ridhuset eller när det är tomt i något av ridhusen. På lördagar i stora ridhuset har hoppning företräde till övrig ridning. I övrigt prata och kom överrens med de som rider tillsammans med dej.

Om ni vill hoppa många hinder tänk på att boka ridhusen.

Tänk på att Fagersta Ryttarklubb är en ridskola, föregå med gott exempel.

Ha ALLTID ett trevligt uppförande mot både hästar och människor.

Inga hundar/barnvagnar/små barn i manegen och på utebanan.

ALLA har rätt att säga ifrån om någon regel bryts. Allas skyldighet att känna till dessa regler innan ridning sker. Föräldrar ansvarar att reglerna följs.

Personalen ska även informeras om någon bryter mot dessa regler, man blir då avstängd.

SÄKERHETEN GÅR ALLTID FÖRST - ÄR DIN HÄST EN FARA FÖR ÖVRIGA EKIPAGE HAR DE RÄTTEN ATT BE DIG LÄMNA RIDHUSET.
VID UNGHÄSTRIDNING ELLER ALL HANTERING AV HÄST SOM INTE ALLTID ÄR SÄKER. TA DET SÄKRA FÖRE DET OSÄKRA.

SE UPP PÅ VARANDRA OCH RESPEKTERA VARANDRA.

112 rings vid akut olycka.
Adressen hit är Svartbergsvägen 75, 737 92 Fagersta.
Vi har haft tillfällen då 112 inte fått upp den adressen.
Nämn då Svartberget och att det ligger bredvid golfbanan.