Gå till innehåll
Fagersta Ryttarklubb

Publicerad: 2022-09-08

Senast uppdaterad: 2024-02-01

Senast ändrad av: Jimmy (Efternamn saknas)

Börja rida eller bli medlem

Är du intresserad av att börja rida eller bli medlem? Gör en intresseanmälen via länken nedan:

https://minridskola.se?Licnr=7428-4653-0921 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Under inloggningsrutan finns en länk med rubriken Registrera dig för medlemskap, kölista eller bokning av kurs. Klicka på den och fyll i dina uppgifter så kontaktar vi dig.

Kan jag verkligen börja rida?

De allra flesta kan, oberoende av ålder och tidigare ridvana, börja rida hos oss. Vi har alltifrån ridlekis (för de allra minsta), nybörjargrupper (för både barn och vuxna) till avancerade träningsgrupper.

Hur vet jag vilken typ av grupp jag/mina barn ska
rida?

Det enklaste är att göra en intresseanmälan via länken ovan så kontaktar vår personal dej för att diskutera vilket av våra alternativ som passar dig/er bäst.

Vad kostar det?

Våra ridpriser hittar du här i prislistan Öppnas i nytt fönster..

Vilken utrustning måste jag ha?

Innan du bestämt dig för att ridning är något för dig behövs ingen särskild utrustning. Inledningsvis behöver du endast ett par oömma skor med klack, t.ex. gummistövlar. Hjälm och säkerhetsvästar finns att låna.

När man ridit ett litet tag, och bestämt sig för att fortsätta, kan man med fördel skaffa begagnade ridskor/-stövlar (finns bra i plast) och ett par billigare ridbyxor (knäskodda räcker). Det kan varaskönt att ha ett par ridvantar (med noppor) också (kostar några tjugor på ridsportbutiken.) Hjälm bör man införskaffa helt ny, eftersom begagnade hjälmar kan vara defekta.

Jag kan ingenting om hästar, sadling, osv. Kan jag
börja rida ändå? (Eller låta mitt barn rida?)

Javisst kan du det. Alla nya grupper börjar med fem gångers introduktion där man bl.a. lär sig säkerhet i stallet samt hur man sadlar och tränsar. På ridskolan finns också stallvärdar som hjälper dig till rätta och visar hur du ska göra om du känner dig osäker. I teoripassen (som ingår i alla ridgruppers terminsplanering) lär du dig extra mycket om just hästarna och deras skötsel, utrustning osv.

Jag är rädd för hästar, men mitt barn vill börja rida.
Måste jag vara med hästarna?

Om du är hästrädd behöver du inte vara med hästarna, vi har stallvärdar som hjälper till i stallet och de brukar också kunna vara med i ridhuset (om hästen behöver ledas t.ex). Meddela gärna om du är hästrädd redan vid inskrivningen. Många föräldrar som inledningsvis varit mycket reserverade mot hästarna har sedan själva börjat rida :-)

Hur går det till?

Ca 20 minuter före ridlektionen startar ska man vara på plats i stallet så man hinner förbereda sin häst för ridlektion.

På den vita tavlan i stallet sitter en lista där du kan se vilken häst du ska rida. Du kommer att få en häst tilldelad som passar dig, både vad gäller kroppstorlek och tidigare ridvana.

Om den häst man ska rida redan är inne i ridhuset och går lektion kan man lugnt gå och sätta sig på läktaren för att titta lite på gruppen före.

Om hästen inte går så måste den göras iordning för lektion, med tanke på säkerheten är det viktigt att du binder upp hästen i boxen när du gör iordning den.

Är det första gången för dig hos oss kan det vara bra att fråga t.ex. en stallvärd om var hästarnas utrustning finns osv. Är du helt ovan vid hästar så hjälper stallvärden till med sadel och träns. Sen är det bara att vänta på att gruppen före avslutar sin ridning och det är dags för dig att påbörja din.

Varför ska jag välja just Fagersta RKs ridskola?

Vi är en liten ridskola med hög kvalité, bra klubbanda och sammanhållning. Våra instruktörer är alla utbildade instruktörer, hästarna är välutbildade och anpassade till verksamheten detta gör att utbildningen håller en hög kvalitet oavsett om det rör sig om ridlekis eller avancerad träning. Dessutom är vår anläggning en av de finaste i länet.

Välkommen till oss - här kommer du att trivas!