Publicerad: 2022-12-13

Senast uppdaterad: 2022-12-13

Vårt utbud

Vi har ett brett utbud av ridmöjligheter för i stort sett alla oavsett ålder och utbildningsnivå. Är du osäker på vad som passar just dig så maila dina kontaktuppgifter till fagerstark@fagerstaryttarklubb.onmicrosoft.com så ringer vi upp och hjälper dig att hitta något som passar.

Välkommen du också!

Ridlekis
För de allra minsta (3 - ca 6 år) har vi ridlekis. Här får barnen umgås med våra minsta hästar (dom som vill får rida dom stora hästarna när de går med). Barnen får rida, vara med och sköta om hästarna och pyssla i stallet. Ridlektionen är 30 minuter. Teorin är viktig då barnen får kunskap om hästar på ett säkert sätt, därför är det lite extra teori de fem första gångerna.

Lektionsridning
Traditionella ridlektioner har vi för alla åldrar och kunskapsnivåer. Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, nybörjare eller rutinerad ryttare - hos oss brukar de flesta hitta en lämplig ridgrupp att rida i. Vi har välutbildade hästar i alla storlekar och flera av dem är ute och tävlar med jämna mellanrum. Du med egen häst är såklart också välkommen.

Vi har många föräldrar till ridande barn i våra vuxengrupper. Kostnaden för en lektion varierar. Detaljerad information om priser finns under ridavgifter Öppnas i nytt fönster. på hemsidan.

Ridning för funktionsnedsatta
Vi erbjuder ridning för personer med funktionsnedsättning. Det finns möjlighet att rida regelbundet varje vecka och vi har även grupper som kommer ett par gånger per termin i samband med rehabilitering. Ridningen anpassas till ryttarens individuella förutsättningar.

Ridning är bra motion och ger träning av bl.a. balans, motorik, koordination, och koncentration.

Till verksamheten används de lugnaste ridskolehästarna.

Carina Flodström är ansvarig för verksamheten, vill ni ha mer information och prisuppgifter för grupper kontakta henne via ridskolans mail eller telefon.

Priser för regelbundna lektioner finns i under ridavgifter på hemsidan.

Träningsgrupp
Vi erbjuder träningsgrupper för de som vill ha lite intensivare träning, du bör ha ridit i ett par år för att kunna tillgodogöra dig utbildningen.
Träningsgrupperna är 60 min långa och man är max 6st i gruppen.

Det finns grupper med olika inriktning

• Dressyr-Markarbete
  • Dressyr-Markarbete-Hopp
  • Hoppspecial- varannan vecka

Kostnaderna för deltagande framgår under ridavgifter Öppnas i nytt fönster. på hemsidan.

Hoppspecial
Hoppspecialen är en träningsgrupp med fokus på hoppning som hålls varannan vecka. Du bör ha ridit i ett par år för att kunna tillgodogöra dig utbildningen. Ridlärare är Carina Flodström.

Träningen passar både för de med egen häst och för de som rider ridskolehäst och vill hoppa lite mer. Innehållet i lektionerna varieras mellan markarbetsövningar, gymnastikhoppning och banträning.

Privatlektioner
Självklart erbjuder vi privatlektioner, både till dig som rider lektionshäst och till dig som har egen. Även privata hopplektioner går att boka.

Lektioner går att boka på vardagar och vissa söndagar.